Från och med den första december gäller det för svenska bilförare att köra med vinterdäck. Enligt lag ska vinterdäcken användas fram till som tidigast den 31 mars och som längst fram till den 15 april. De här kraven gäller för vanliga personbilar, lättare lastbilar samt bussar med en total vikt på max 3,5 ton. Använder man släpvagn gäller det vinterdäck även för den om vagnen dras av något av de nämnda fordonen.
Vinterdäck
I Sverige gäller det att ha vinterdäcken förberedda att monteras den 1 oktober då vintersäsongen enligt lag startar. Det är polisen som ansvarar för det här området och enligt polisens bedömning anses vinterväglag vara snö, is, snömodd eller frost på delar av körbanan. Så kallade året-runt däck kan köras både sommartid och vintertid, men generellt sett är de inte att rekommendera för sommarkörning.
Du kan välja att byta till dubbade, odubbade av nordisk variant eller odubbade av europeisk variant. Dubbfritt kan även kallas för friktionsdäck och är anpassade efter de väderförhållanden vi har i norra Europa. Normalt sett har dubbade däck betydligt bättre grepp på isiga underlag och de kan dessutom generera en ojämnare typ av yta vilket ger dubbfria vinterdäck bättre underlagsgrepp.
Gummit i friktionsdäck av nordisk variant är mjukare än andra europeiska varianter och innebär ett större mönsterdjup och mindre spår i själva gummimaterialet. Syftet är att göra däcken mer anpassade för att bättre greppa vinterunderlag, men de fäster ändå inte lika bra som dubbade däck. Fördelen med friktionsdäck är dock att de låter mindre än dubbade däck och rullmotståndet är lättare, vilket ger en bättre körupplevelse.
Friktionsdäck vs hastighetsindex
Den som väljer att köra med året-runt däck, så kallade friktionsdäck även på sommaren bör se till att däcken uppfyller de svenska kraven gällande hastighetsindex. Måttet omfattas endast av krav sommartid och syftar till att ge en rekommendation för däckens maxhastighet. Det är en särskild branschtabell som avgör vad ett angett hastighetsindex innebär i praktiken. Sommardäck har normalt sett ett högre hastighetsindex än vinterdäck beroende på det grova mönster som vinterhjulen har, vilket ger en mer ostabil körning i höga hastigheter. Det är av stor vikt att bilens däck har samma hastighetsindex för att garantera en säker och balanserad väghållning.