Din bil kan kännas trygg och säker när du kör på olika typer av underlag, men många av oss glömmer bort att kontrollera våra däck mellan service och besiktningar. Använder du rätt typ av bildäck för just dina typer av körrutiner? Det är lätt att tro att däckmodeller inte skiljer sig åt, men faktum är att moderna konstruktioner i däcken ger dig en helt annan känsla när du kör och svänger – till och med bränsleförbränningen påverkas.

Radialdäckets revolution

Det var i mitten av 40-talet som radialdäcket lanserades inom branschen och idag är dess fördelar ett faktum. Idag säljs nämligen i stort sett bara bildäck av den principen med fokus på körkänsla, utseende och styrförmåga. Här är däcket uppbyggt av textiltrådar som leds i rät vinkel in mot fälgen, under själva slitbanan och upp på motsatt sida. Med en förstärkning i form av ett stålbälte placerat nära vägytan är radialdäcket en säker och trygg uppfinning. Konstruktionen innebär att däcket bättre kan köras mot ojämnt underlag eftersom den genererar mindre friktion, vilket gör att mönstret på däcken håller längre.

Originalmonterade bildäck med punkteringsfri egenskap

Inte sällan har bilar punkteringsfria däck monterade från fabrik med syftet att kunna användas om olyckan skulle vara framme och däcket punkteras. Generellt sätt klarar den här typen av bildäck av att köra upp till 150 kilometer. De tenderar dock att väga lite mer än vanliga fordonsdäck och det kan göra körningen lite svårare och bränsleförbrukningen högre. På engelska heter den här typen av bildäck ”Run flat”, men inte sällan har olika tillverkare sitt unika namn för varianten.

Reservhjul är ett extradäck som finns med i bilen och tillåter däckbyte om något av bilens originaldäck skulle punkteras. Nu för tiden är det inte lika vanligt att bilar har reservdäcket utan istället ett så kallat nödhjul samt domkraft. En del biltillverkare använder specialmått på nödhjulen med syftet att spara utrymme. De får inte köras under längre period än vad som är angivet hjulet. Det är av stor vikt att med jämna mellanrum se över reservdäcket för att säkerställa att det har rätt lufttryck samt att rätt typ av bultar finns för fälgen. Damm och smuts som samlats kring ventilen bör tas bort för att undvika att lufttrycket sjunker.