I länder som Sverige där vi har skiftande väder utifrån årstiderna är det säsongsbyte av däck som gäller. Det är den 15:e april som i Sverige är sista datum för att lagligt få köra med dubbade vinterdäck. Från den stunden gäller det att köra med sommardäck, eller dubbfria vinterdäck.

Viktigt att följa reglerna

Att hålla sig till lagen när det kommer till bilkörning och vilken typ av däck som är monterade är att rekommendera. Kör du med sommardäck om vintern är säkerhetsrisken hög och glömmer du bort att byta från dubbade vinterdäck till sommarperioden kan du räkna med en bot på över tusenlappen. Du kan dock köra med så kallade året-runt däck, det vill säga odubbade vinterdäck. Den typen av däck är dock betydligt sämre att köra med på sommaren då de bland annat inte fäster bra på våta vägbanor. Riktiga sommardäck är att rekommendera för den varma årstiden och dubbade vinterdäck från oktober.

Byt till sommardäck

En mångårig bilägare har säkert redan hunnit byta ett par däck under sitt ägande, men den som ska till att byta till sommardäck för första gången kan behöva några tips.

Placering

Se till att placera fordonet på ett underlag som är jämnt och se till att lägga i en växel samtidigt som handbromsen dras i ordentligt. Stoppklossar kan också med fördel användas för att garantera att bilen inte rör på sig under själva däckbytet.

Domkraft

Innan bilen hissas upp med domkraften ska hjulens bultar lättas upp och fälgkorset byts ut mot en så kallad hjumutternyckel som har hävarm. Använd med fördel en rejäl garagedomkraft, inte sällan har bilar en medföljande domkraft av enklare variant som är anpassad för byte vid plötslig punktering.

Mönserdjup

De sommardäck som har det bästa mönsterdjupen bör monteras bak på bilen för att ge fordonet bättre spårning, vilket resulterar i en stabilare körning. Minsta tillåtna mönsterdjup ligger på 1,6 mm, kontrollera därför det noggrant innan däcken monteras. Tipset är att alltid kontrollera mönsterdjupen redan när däcken monteras av inför vintersäsongen.

Underhåll

För att säkerställa att bultarna inte sitter för löst bör de efterdras efter att bilen körts med sommardäcken på cirka 70-10 km. Lufttrycker ska också regelbundet kontrolleras och fyllas på vid behov. Har däcken för lite luft finns en risk att bränseförbrukningen ökar eftersom att motståndet när bilen rullar blir kraftigare.